I beslutet från JO uttrycker JO sina åsikter om hur Migrationsverket hanterar ärenden som rör dröjsmålstalan enligt förvaltningslagen, sedan en domstol har beordrat verket att så snart som möjligt fatta beslut i ett ärende, dvs långsam handläggning hos Migrationsverket. Utredningen visar att Migrationsverket har en stor mängd sådana ärenden som inte handläggs inom en rimlig tidsram. JO påpekar att detta i praktiken betyder att många domstolsbeslut inte efterlevs, vilket kan påverka respekten för domstolarnas avgöranden och i förlängningen förtroendet för den offentliga sektorn.
JO betonar att det är av stor vikt att Migrationsverket åtgärdar den oacceptabla situationen. JO har skickat en kopia av beslutet till regeringen för information och eventuella åtgärder. JO har även granskat tre specifika ärenden där migrationsdomstolen har beordrat Migrationsverket att snabbt avgöra ärendet. Migrationsverket får allvarlig kritik för att inga reella handläggningsåtgärder togs i dessa ärenden under en lång tid trots det tidigare meddelade föreläggandet.
I en inledande anmälan till JO i september 2024 rapporterade en man Migrationsverket för att hans ansökan om förnyelse av uppehållstillstånd inte hade blivit bedömd, trots att en migrationsdomstol i mars 2024 hade föreskrivit att myndigheten så snart som möjligt skulle behandla ärendet.
I oktober 2024 anmälde ytterligare två individer Migrationsverket till JO på grund av att Migrationsverket inte hade slutfört deras ansökningar om medborgarskap.
Migrationsdomstolen hade redan i november 2022 föreskrivit myndigheten att snarast ta itu med det ena ärendet och i november 2023 meddelat en liknande åtgärd för det andra ärendet.
JO påpekar att Migrationsverket har ett stort antal fall som inte behandlas inom rimlig tid. Dessutom noterar JO att detta i praktiken leder till att många domstolsbeslut inte efterlevs, vilket kan påverka respekten för domstolarna i stort och i slutändan förtroendet för den offentliga förvaltningen. JO betonar vikten av att Migrationsverket snarast åtgärdar den oacceptabla situationen. När det gäller de tre nämnda ärendena kritiserar JO Migrationsverket skarpt för att inga reella handläggningsåtgärder vidtogs under flera månader.
ANTAL ÄRENDEN SOM INTE AVGÖRTS TROTS FÖRELÄGGANDE OM DETTA
Nedan redovisas antalet ärenden som inte har avgjorts hos Migrationsverket, trots att migrationsdomstolen förelagt Migrationsverket att göra detta. Vidare anges även antalet dagar som passerat sedan migrationsdomstolen förelagt Migrationsverket. Statistiken är hämtad från Migrationsverket den 31 oktober 2024.
Ansökan om svenske medborgarskap: 6 277 ärenden (163 dagar)
Uppehållstillstånd på grund av anknytning: 390 första ansökningar (184 dagar), 37 förlängningsansökningar (243 dagar)
Uppehållstillstånd på grund av arbete: 101 första ansökningar (218 dagar), 252 förlängningsansökningar (234 dagar)
Uppehållstillstånd på grund av skydd: 5 första ansökningar (306 dagar), 61 förlängningsansökningar (330 dagar)
Utifrån den aktuella statistiken kan man utläsa att Migrationsverket i ett stort antal ärenden bortser från migrationsdomstolens förelägganden.
KONTAKTA OSS
Önskar du eller någon släkting juridiskt stöd med anledning av exempelvis långsam handläggning hos Migrationsverket, eller biträde i en pågående ansökningsprocess är ni välkomna att kontakta oss på Möllers Juridik. Vi arbetar även som offentliga biträden i ärenden som hanteras hos Migrationsverket, vilket innebär att när ni ska bli tilldelad ett offentligt biträde har ni möjlighet att hänvisa till oss på Möllers Juridik.